8e reisverslag: 1 en 2 juni

2 juni 2013 - Watsonville, California, Verenigde Staten

Zaterdag 1 juni

Langzaam aan beginnen onze dagen hier in de States een beetje af te tellen. Gisteravond hebben we nog snel even een auto gehuurd/gereserveerd voor dinsdag. De autoverhuurder zit vlak bij het inleverpunt van de onze camper. We hoeven dan dus niet te gaan lopen hannussen met taxi’s en metro’s, maar hebben gewoon 1 dag een auto ter beschikking, wel zo makkelijk, want deze kunnen we weer bij het vliegveld inleveren.

Vandaag rijden we van Pismo richting Monterey. We hebben niets gereserveerd, dus we zien wel waar we uitkomen. De verwachting is dat we het heerlijke temperatuur van Pismo achter ons laten en omdat we toch steeds een beetje noordelijker komen, het temperatuurtje geleidelijk zal zakken.

We rijden over de Highway1, dat is de “van Heemstraweg” langs de kunst, echt een hele mooie route. Bij San Simeon maken we een stop om de Elephant Seals (olifanten zeeleeuwen) op het strand te bewonderen. Het zijn er aardig wat en is leuk om ze af te kijken. Daarna rijden we door naar Big Sur waar we, met uitzicht op de oceaan en het bos genieten van een heerlijke lunch. De temperatuur valt ons alles mee. De lange broek die we bij San Simeon hadden aangetrokken willen we al weer omruilen voor een korte broek. We rijden verder langs de kust en komen door Carmel een leuk klein stadje, met volgens mij veel boetiekjes. Onze reis eindigt in Montery. Via de plaatselijk Visitors Centre zijn we gewezen op een camping hier in het centrum. Nou ja camping….. eigenlijk is het een parkeerplaats, die is omgebouwd tot camping. Het is een stuk asfalt, maar wel met full hook-up. Lang zijn we niet op de camping, want Stef heeft een grote speeltuin gezien waar hij graag naar toe wil.

We rijden dus weer een klein stukje met onze camper terug, parkeren hem en lopen naar de speeltuin. De speeltuin lijkt eigenlijk wel een klein pretparkje, vergelijk het een beetje met een kleine Leemkuil. Toegang is gratis en het is er behoorlijk druk. Maar dat maakt Stef niet uit, hij klimt en klautert overal op en glijdt overal af.

Na een tijdje gaan we weer verder naar Fishermann’s Warf. Een soort pier, met alleen maar snoep- en eettentjes. Stef geniet van een lekker ijsje. We wandelen nog een stukje verder door het stadje in, waar we uiteindelijk een lekkere pizza gaan eten.  De keuze in mogelijkheden voor pizza’s zijn hier ongekend, net als de maten !! De jongen achter de balie helpt ons een beetje en adviseert ons om samen een L-pizza te pakken en dan kunnen ze 2 helften beleggen zoals wij dat willen. We twijfelen even of we niet samen toch een XL-pizza moeten pakken, maar volgen toch zijn advies op. En dat is maar goed ook, want een tijdje later lopen we met onze “doggiedoos” de pizzaria uit. Zelfs een L-pizza was veel te veel voor ons samen. We pikken onze camper op op de parkeerplaats en gaan richting de camping. De jongens gaan nog even voetballen en geniet van mijn heerlijke verse frambozen! Dan is het weer bedtijd voor de kleine man en kunnen wij ons reislog bij gaan werken.

Zondag 2 juni.

Vanmorgen werden we niet door het zonnetje gewekt, helaas. Het was zelfs een beetje mistig en grijs buiten. Dus de lange broek, (dichte) schoenen, sweater en jas aan en op pad. Eerst zijn we naar Fisherman’s Warf gereden en hebben daar de camper gepakt. Vervolgens zijn we met de gratis trolly naar Old Down town gegaan en hebben daar wat rond gewandeld. Er was een soort festivalletje aan de gang, dus er was van alles te doen. Tegen lunchtijd zijn we terug gereden naar Fisherman’s Warf en hebben daar lekker uitgebreid zitten lunchen in één van de vele visrestaurantjes. Het uitzicht was uniek. We zaten nl bij het raam en keken zo op de zeeleeuwen neer. Daarnaast hebben we onze ogen uitgekeken naar de Zodiac die ook voor onze neus lag. Daar zaten ze nl uitgebreid op te bbq-en en ze waren de hamburgers ook nog ter plaatse zelf aan het bereiden, erg grappig om te zien.

Na de lunch hebben we de camper weer aan geslingerd en zijn naar Santa Cruz gereden. We hebben een boekje waarin allerlei campings in Californië staat. Daar hebben we er één van uitgezocht. Daar aangekomen bleek het een soort Thé van Gelder camping te zijn. Eigenlijk alleen maar vaste plekken en volgens de beheerder was dit op de meeste plekken zo. Hij heeft even meegekeken in ons boekje, maar achtte de kans klein dat we daarbij iets zouden vinden, volgens hem was het meeste namelijk allemaal met vaste of maand plekken.

Dan maar eerst even Santa Cruz in. Maar dat is veel groter dan verwacht. De beroemde boardwalk, waarvan ik dacht dat het gewoon een houten boardwalk langs het strand was waar een reuzenrad of achtbaan op stond, blijkt gewoon een complete kermis te zijn!! Het lijkt wel of we op de Tilburgse kermis lopen. Zoveel attracties en druk !!!

De camper parkeren is hier trouwens ook een enorme uitdaging, want nergens hebben ze een oversized parkinglot. Uiteindelijk hebben we met veel geluk 2 parkeerplaatsen achter elkaar gevonden en hebben we dus 2 parkeermeters gevuld om zo toch eventjes Santa Cruz te gaan bezichtigen.

Het temperatuurtje is hier gelukkig wel weer een stuk aangenamer. Op het strand wordt vol op beachvolleybal gespeeld en op sommige velden zelfs ook op aardig niveau. Leuk om eventjes bij te kijken. Het is echter wel ontzettend druk en de mensen beginnen ook langzaam het strand te verlaten, dus ook voor ons tijd om te zorgen dat we zsm met onze (grote) camper de stad uitkomen.

Via de gps vinden we een KOA camping een klein half uurtje buiten Santa Cruz. Het is een mooie camping en onze plaats is direct naast een grote speeltuin en tegenover een grote zandbak met bouncer (springkussen). Stef is hier echt aan het genieten en kan zich lekker uitleven en spelen met andere kindjes.

Langzaam aan beginnen we Stef ook voor te bereiden op de terugreis en het einde van onze vakantie, helaas……

1. Patricia:
    3 juni 2013
    Leuk om jullie avonturen weer te lezen. Geniet nog van de laatste dagen en dan zien wij jullie terug in ons eigen Dreumel.
    Groetjes van ons allemaal.